Thursday, 28 de March de 2024 ISSN 1519-7670 - Ano 24 - nº 1280

Seis experiências de curadoria de notícias na imprensa

Nós todos sentimos os efeitos da avalanche informativa gerada pela internet, mas há um lugar onde ela é particularmente intensa e crítica para o sucesso de um negócio: as redações de grandes jornais e sites noticiosos. Nelas, a seleção de informações é responsável direta pelo aumento ou redução dos índices de leitura.

Por isto quase todos os grandes jornais desenvolvem projetos de curadoria, um recurso que diversifica e aprofunda a tradicional filtragem de informações praticada pelos chefes de redação e de reportagem. O Nieman Lab (Laboratório de Jornalismo da Universisdade Harvard, Estados Unidos) fez um estudo de seis projetos de curadoria em curso em jornais, sites noticiosos e redes sociais dos Estados Unidos para avaliar problema e soluções de cada um deles.

Reproduzimos a seguir os quatro primeiros parágrafos (em inglês) da matéria publicada pelo Nieman Lab:

Every day, readers are faced with a firehose of news online. News organizations realize this, and they’re trying a bunch of different ways to make the news more manageable — creating chatty summaries of their own stories or publishing extra mobile-friendly content like short Q&As.

Some publishers are juggling apps and newsletters. The New York Times’s popular morning and evening briefings originated on the NYT Now app, but have since been made available in other formats like the email newsletter. BuzzFeed’s news app, which launched this past June, imports features from its newsletter, and both the newsletter and app are evolving publicly on Twitter through the hashtag #teamnewsapp as well as

Other publishers have gotten creative with newsletter strategy. Vox’s Sentences avoids the morning flood and arrives in inboxes at 8 p.m. ET. Quartz’s Daily Brief is a clean, text-driven summary of news with a few simple categories.

Some publishers focus on a “finishable” experience. Yahoo News Digest is an intricately designed app that uses an algorithm and human curation to create two digests a day, one in the morning and one in the evening. The Economist’s Espresso app, the first daily product in the publication’s 172-year history, provides a “very tightly curated bundle of content” built around an even shorter reading experience of just a few minutes.

Texto integral em : What you need to know: How six publishers digest the news for readers