A Universidade Rutgers, de New Brunswick, Estados Unidos, acaba de concluir uma longa pesquisa sobre os hábitos de consumo de notícias entre moradores de pequenas cidades, na região de New Jersey. O estudo se baseou principalmente nas conclusões de grupos focais com moradores da região pesquisada e os resultados podem, de alguma forma, ser úteis também para pesquisadores brasileiros.
As conclusões gerais apontam o seguinte:
– Notícias publicadas sobre a região mas em jornais de Nova Iorque ou Filadélfia não foram consideradas confiáveis;
– As pessoas querem saber mais o porquê e como de um fato ou evento, do que o quê e quando;
– Querem mais seguimento de noticias do que preocupação com novidades;
– As pessoas sabem como descobrir o que não sabem , ou achar o que precisam;
– É mínimo o compartilhamento de informações entre os moradores de comunidades periféricas.
Mais detalhes no artigo escrito pelo professor Phillip Napoli, Understanding what audiences want from local news do qual reproduzimos os dois primeiros parágrafos (em inglês):
One of the most common recommendations local news organizations hear today, as they search for a viable business model, is to build stronger connections with their communities. This call for more responsiveness to audience needs and interests is a reaction to the upheaval in the news business, but it’s also part of a long tradition: As American University’s Jan Schaffer has written, contemporary efforts to better engage with audiences recall the civic journalism movement that flowered briefly in the 1990s. Going back further, we can hear echoes of the community ascertainment activities that used to be part of local broadcasters’ public interest obligations, which the FCC eliminated in the early 1980s.
Building these connections, though, is easier said than done. The news industry “has gone for years without needing to examine who its audience is or what they want,” according to McClatchy’s Damon Kiesow, and digital-savvy readers have different expectations than their predecessors. So one of the key tasks for news outlets is first to develop better understandings of their own audiences: how those audiences see the news and information ecosystem, and what they want from local news organizations.